Lappeenrannan kuuluisin liikenneyhteys on varmasti Saimaan kanava. Se on yli 40 kilometriä pitkä, ja se on yhdistänyt Saimaan vesistöalueen Suomenlahteen jo vuodesta 1856. Saimaan kanava on erittäin mielenkiintoinen, ja varsinkin sen museoidut osuudet ovat tosi hienoja... 

...mutta oletko kuullut Saimaan kanavaa edeltävistä kaivuuhankkeista, esimerkiksi Pontuksen kaivannosta? 

 

Vesiyhteyttä Saimaalta Suomenlahteen oli nimittäin haaveiltu jo 1500-luvulta alkaen, ja viimein vuonna 1607 amiraali Juusten määrättiin rakentamaan kanava. Läheisten verotalojen ihmisiä määrättiin kaivuuhommiin, ja uomaa alkoi syntyä. Harmillisesti maan kivikkoisuus, amiraali Juusten menehtyminen ja levottomat olot keskeyttivät lopulta projektin.

Kaivannon suhteen mietitään usein sitä, että jos se olisi valmistunut, olisi koko Saimaa valunut tyhjiin – tuohon aikaan olemassa ollut sulkutekniikka ei olisi nimittäin kestänyt vedenpainetta. Maaperätutkijat laittavat kuitenkin jäitä hattuun; ilmeisesti maaperän moreenisuus olisi estänyt vesimassojen ryöstäytymisen. 

 

Pontuksen kaivanto on kuitenkin edelleen maastossa, ja sitä voi käydä vilkaisemassa Lauritsalan kaupunginosassa. Siellä kaivuu-urakan mittasuhteet saavat todellisen merkityksen. Koko megalomaaninen hanke on todella hämmentävä 1600-luvun kaivuumenetelmät huomioiden. Kanavaa olisi kuitenkin pitänyt kaivaa vielä 20 metriä syvemmälle, jotta se olisi voinut toimia! Kyse ei siis tainnutkaan olla ihan muutamasta lapioniskusta. 

 

Pontuksen kaivantoon liittyy monta muutakin tarinaa, kuten esimerkiksi sen nimi. Ilmeisesti Pontus de la Gardien mukaan nimetty kaivanto on ihan yksinkertaisesti vääränniminen, sillä de la Gardiella ei tainnut olla mitään tekemistä kanavan kanssa. 

 

Entä oletko kuullut kaivannossa sijaitsevasta haudasta? Taitaa olla aika pakata retkikamppeet mukaan ja lähteä katsomaan! Lisää Lappeenrannan vähemmän tiedettyjä yksityiskohtiahan pääsee kuulemaan pian myös Cityspotting-seikkailun muodossa! 



Löydät Lappeenrannan Cityspotting seikkailun täältä!
October 20, 2023 — Tiina Pöytäniemi